Биографии великих людей

  Главная                                   А  Б  В  Г  Д  Е  Ж  З  И  К  Л  М  Н  О  П  Р  С  Т  У  Ф  Х  Ц  Ч  Ш  Щ  Э  Ю  Я      


Адамс Джон Лютер

Адамс Джон Лютер



(23.01.1953)



Биография



В юности увлекался рок-музыкой, через Фрэнка Заппу открыл Эдгара Вареза, затем — Джона Кейджа, а еще позднее — Мортона Фелдмана. Закончил Калифорнийскую художественную школу. В 1975, работая в обществах по охране окружающей среды, приехал на Аляску, ставшую для него затем постоянным источником творчества.



Характеристика творчества



Пережив и усвоив опыт минимализма, сосредоточившись на проблеме статического в музыке, Д. Л. А. развивает медитативный музыкальный язык, связанный с музыкальным воплощением места, «звуковой географией» необжитых пространств, близких к территориям воображения и потому наполненных высоким смыслом, близким к сакральному.



Сочинения



* Green Corn Dance (1974) for percussion ensemble

* Night Peace (1976) for antiphonal choirs, solo soprano, harp, and percussion songbirdsongs (1974-80) for 2 piccolos and 3 percussion

* Strange Birds Passing (1983) for flute choir up into the silence (1978/84) (poem byE.E.Cummings) for voice and piano

* How the Sun Came to the Forest (1984) (poem by John Haines) for chorus and alto flute, English horn, percussion, harp, and strings

* The Far Country of Sleep (1988) for orchestra, in the memory of the late Morton Feldman

* Giving Birth to Thunder, Sleeping With His Daughter, Coyote Builds North America (1986-90) for theater magic song for one who wishes to live and the dead who climb up to the sky (1990) for voice and piano

* Dream in White On White (1992) for orchestra

* Earth and the Great Weather (1990-93) for theater

* Five Yup’ik Dances (1991-94) for solo harp

* Crow and Weasel (1993-94) (story by Barry Lopez) for theater

* Sauyatugvik: The Time of Drumming (1995) for orchestra

* Clouds of Forgetting, Clouds of Unknowing (1991-95) for orchestra

* Five Athabascan Dances (1992/96) for harp and percussion

* Strange and Sacred Noise (1991-97) for percussion quartet

* Make Prayers to the Raven (1996/98) flute, violin, harp, cello, and percussion

* In the White Silence (1998) for orchestra

* Qilyaun (1998) for four bass drums

* Time Undisturbed (1999) for japaneses instruments

* In a Treeless Place, Only Snow (1999) for celesta, harp, 2 vibraphones, and string quartet

* The Light That Fills the World (1999—2000) for orchestra

* Among Red Mountains (2001) for solo piano

* The Immeasurable Space of Tones (1998—2001) for violin, vibraphone, piano, sustaining keyboard, contrabass instrument

* The Farthest Place (2001) for violin, vibraphone, marimba, piano, double bass

* After the Light (2001) for alto flute, vibraphone, harp

* Dark Wind (2001) for bass clarinet, vibraphone, marimba, piano

* Red Arc / Blue Veil (2002) for piano, mallet percussion and processed sounds

* The Mathematics of Resonant Bodies (2002) for solo percussion and processed sounds

* Poem of the Forgotten (2004) (poem by John Haines) for voice and piano

* For Lou Harrison (2004, premiere 2005) for string quartet, string orchestra, and 2 pianos



календарь
январь
февраль
март
апрель
май
июнь
июль
август
сентябрь
октябрь
ноябрь
декабрь

Rambler's Top100
© 2008, "great-people.ru"